Znalec vín > Články > Jak vznikla Věstonická venuše?

Jak vznikla Věstonická venuše?

Nápad dostal, na zhotovení Venuše,

když potácel se ovíněn z pravěké paluše.

První mu vyčinila tchýně,

když poupravil její postavu dýně.

„A to se nebojíš pekla?“

vřískla jeho žena, když maso pekla.

„To peklo mám už tady,“
neslyšně broukl, hledě na její „vnady“.

Po chvíli připustil, že by neměl klnout, ale být vlastně rád,

vždyť o co víc musí strpět jeho willendorfský kamarád,

pod tlakem ženy s přehnaně rozvinutou ženskostí,

jehož nerozveselí ani rakouské víno slušné jakosti.

 

 

 

 

 

Paleolitický anonym, Věstonická venuše, kolem roku 30 000 př. n. l., mladý paleolit, kultura pavlovienu, terakota, výška 11,5 cm, naleziště: Dolní Věstonice u Mikulova na Moravě, uloženo: Moravské zemské muzeum, Brno.

Paleolitický anonym, Willendorfská venuše, kolem roku 30 000 př. n. l.,  mladý paleolit, kultura gravettienu, vápenec se stopami červené barvy, výška 10,7 cm, naleziště: Willendorf, Wachau, Dolní Rakousko, uloženo: Naturhistorisches Museum, Vídeň, Rakousko.

Proslulou plastiku objevil v roce 1925 Karel Absolon a nazval ji Věstonická venuše. Byla vymodelována z keramické hmoty, jejíž užití jako sochařského materiálu na lokalitách pod Pavlovskými vrchy je prioritním objevem tamějších lovců z hlediska celosvětového. Jinak ovšem podobné zobrazení ženy patří stylově k nejrozšířenějšímu typu paleolitických „venuší“ v celém tehdejším prostoru Euroasie: hlava ani rysy tváře nebo oči nebyly podstatné, stejně jako ruce; naopak byla zdůrazněna velká povislá prsa, široké boky a silná stehna, jako by proměněná opakovaným mateřstvím – tedy znaky snad stylizující ženskou plodnost, jejímuž kultu mohly takové plastiky sloužit. Tyto plastiky, přestože mají proměnlivé rozměry jednotlivých proporcí, byly pro celkové vyznění a sdělení patrně vytvá- řeny podle jednotného kánonu založeného na obdobném filozofickém východisku paleolitické společnosti: celá postava je zpracována ve tvaru kosočtverce, jehož horní vrchol vyznačuje hlavu, dolní vrchol nohy, postranní vrcholy se dotýkají boků; kružnice vkreslená ve středním poli kosočtverce vymezuje mateřské břicho; z horního okraje kružnice visí dolů velké prsy, její spodní okraj se dotýká pohlaví. Zdá se tedy, že mladopaleolitičtí umělci zobrazovali nahou ženu ve vysokém stupni těhotenství – nadto v obrysech kosočtverce, jenž je patrně prastarým znakem vulvy, aby symbolizovali a pozitivně v rituálu ovlivňovali rodící a rozmnožovací sílu ženy, z níž pocházeli všichni členové pospolitosti a ve které viděli ztělesnění lidského sexuálního principu, zajišťujícího pokračování života.

Volně z knihy: Vinařské apokryfy, Jaroslav Malina, Nadace Universitas, Brno 2024.


Chcete ochutnat výjimečné víno? Znalec vín nabízí výběrový prodej špičkových vín.